Żłobek i Przedszkole
Ramowy plan dnia w żłobku Wesołe Misie
7.00 – 8.40 Przyjmowanie dzieci do żłobka.
(czas na swobodną zabawę dzieci, indywidualne zabawy edukacyjne z opiekunami)
8.40 – 9.00 Przygotowanie do śniadania
(czynności higieniczne i pielęgnacyjne, wdrażanie elementów higieny osobistej)
9.00- 9.30 Śniadanie
9.30 – 9.45 Czynności pielęgnacyjne i higieniczne – nocnikowanie
9.15 – 10.00 Zajęcia tematyczne – rozwijające indywidualne zdolności dzieci(wspólne
czytanie, zajęcia ruchowe, rytmiczne, plastyczne oraz zajęcia
ogólnorozwojowe. W pogodne dni wychodzenie na plac zabaw
11.30 –12.00 Przygotowanie do obiadu. ( czynności higieniczne i pielęgnacyjne)
12.00 – 12.40 Obiad ( nauka samodzielnego spożywania posiłków)
12.40 – 13.00 Czynności higieniczne – przygotowanie do drzemki.( wyciszenie przed ]
snem, słuchanie muzyki (kołysanki) czytanie bajek
13.00– 14.45 Czas na sen lub leżakowanie.
14.45 – 15.00 Czynności pielęgnacyjne i higieniczne.
15.00 – 15.30 Podwieczorek.
15.30 – 17.00 Zabawy edukacyjno-rozwojowe.(zajęcia kształtujące motorykę małą i dużą, zabawy paluszkowe, zabawy plastyczne, zabawy z elementami rytmiki, zabawa w teatrzyk)
17.00-18.00 Zabawy swobodne. Rozchodzenie się dzieci do domu.
Ramowy plan dnia w przedszkolu
6.30-8.45
• schodzenie się dzieci,
• stwarzanie warunków do zabaw odpowiadającym zainteresowaniom dziecięcym,
• zajęcia niekierowane
• zabawy indywidualne i w grupach,
• korzystanie z gier i układanek stolikowych,
• zabawy zorganizowane w kole i przy muzyce,
• prace porządkowe w sali,
• zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
• realizacja działań wynikających z wdrażania Koncepcji Planu Daltońskiego
• ćwiczenia poranne
8.45 – 9.00
• przygotowanie do śniadania – wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk,
• czynności samoobsługowe
9.00 – 9.30 śniadanie
• doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
• kulturalne zachowanie się przy stole,
• celebracja posiłku
9.30 – 10.30 Kierowane zajęcia wychowawczo – edukacyjne wspierające rozwój dziecka w sali lub na powietrzu uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 4 obszarów rozwojowych z Podstawy Programu Wychowania Przedszkolnego z dnia 11 lutego 2017 r.
1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka
2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
3. Społeczny obszar rozwoju dziecka
4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Realizacja działań wynikających z wdrażania Koncepcji Planu Daltońskiego
10.30- 10.45 Przygotowanie do wyjścia na powietrze: Czynności samoobsługowe w szatni
• ubieranie się dzieci – wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci z zachowaniem kolejności zakładania odzieży,
• zabawy dowolne na placu przedszkolnym,
• spacery, wycieczki,
• zachowanie bezpieczeństwa,
• wykorzystywanie każdej naturalnej sytuacji edukacyjnej do wspierania rozwoju dziecka
11.45 – 12.00 Przygotowanie dzieci do obiadu:
• wdrażanie dzieci do samoobsługi
• wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych.
12.00 – 13.30 Obiad:
• praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
• zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw,
• celebracja posiłku
• dbanie o utrzymanie czystości na stolikach.
13.30 – 14.45
• odpoczynek poobiedni,
• słuchanie bajek relaksacyjnych
• zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych
14.45-15.00 Przygotowanie dzieci do podwieczorku (samodzielne ubieranie oraz samoobsługa przy czynnościach higienicznych)
15.00-15.30 Podwieczorek
15.30 – 18.00 Zajęcia kierowane i niekierowane – realizacja propozycji dzieci i nauczycielki:
• zabawy według własnych potrzeb rozwojowych dzieci poprzez własną aktywność w trakcie podejmowania atrakcyjnych i zróżnicowanych zadań w sali lub na powietrzu,
• praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
• diagnozowanie sfer rozwoju dziecka w obszarach rozwojowych
• praca z wybranym pakietem edukacyjnym w małych grupach lub indywidualnie wg zainteresowań dzieci
• zajęcia specjalistyczne,
• zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
• prace porządkowe.